William Gibson: prorok cyberprzestrzeni

To jest cyberprzestrzeń. Konsensualna halucynacja, doświadczana każdego dnia przez miliardy uprwanionych użytkowników we wszystkich krajach, przez dzieci nauczane pojęć matematycznych… Graficzne odwzorowanie danych pobieranych z banków wszystkich komputerów świata. Niewyobrażalna złożoność…

Niebo nad Chiba City miało barwę ekranu monitora nastrojonego na nieistniejący kanał. Gigantyczne wieżowce wyrastały nad zniszczonymi, opuszczonymi, starymi budynkami - po cóż wyburzać stare kwartały, przecież to się nie opłaca? Wszak wartość mają jedynie informacje - nie ludzkie życie, nie szczęście, nie przyjaźń czy miłość, a informacje. Ulicami snują się hakerzy, wszelkiej maści przestępcy i szarzy obywatele bezskutecznie szukając celu życia i pieniędzy, które pozwolą im przetrwać do jutra. Wielu z nich wyposażono w cybernetyczne ulepszenia - mechaniczne oczy, super czułe uszy, metalowe paznokcie, trody pozwalające połączyć się z siecią. Siecią, która jest inną rzeczywistością, innym, lepszym światem zamieszkałym przez kowboi i sztuczne inteligencje. Światem, do którego warto się przenieść. Światem pełnym informacji. Światem, gdzie toczy się prawdziwe życie.

Rok 1984. Epoka atari, spectruma i commodora. Komputery PC dopiero rozpoczynają podbój świata. Wydaje się, że nikt nie mógł w tych czasach myśleć o cyberprzestrzeni, wirtualnej rzeczywistości i globalnej sieci. A jednak znalazł się William Gibson, który właśnie w tym roku napisał swą pierwszą powieść cyberpunkową, zatytułowaną Neuromancer. Opisuje w niej nie tylko mroczną wizję przyszłości, ale także przebijanie się przez LODy (logiczne oprogramowanie defensywne), kowbojów cyberprzestrzeni, szalejących po komputerowej sieci oraz wszelkiego rodzaju urządzenia (symstymy, trody itd.), które ułatwiają zespolenie się z maszyną. To właśnie on wprowadził do życia termin „cyberprzestrzeń” i stworzył internet, kiedy jeszcze nikt o nim nie słyszał (można się nawet pokusić o stwierdzenie, że dzięki niemu powstała cyberprzestrzeń i globalna sieć). To on opisał wysmażanie i komputerowe wirusy niszczące umysły kowboi - „prototypy” dzisiejszych disk killerów, invaderów czyripperów.

Świat Neuromancera to kraina mrocznej przyszłości, pełna mechanicznych nowinek, przemocy, seksu, walki o władzę i pieniądze. To świat międzynarodowych (czy raczej należałoby powiedzieć ponadnarodowych) korporacji, które walczą o globalną kontrolę nad umysłami, złożami, informacją… nad wszystkim. Pracownicy tych gigantycznych firm są niewolnikami pozbawionymi własnej osobowości i własnych celów. Pośród tych bezwolnych mas pojawiają się hackerzy, przestępcy i inni obdarzeni „wizją” ludzie, którzy pragną wyrwać się z łańcuchów systemu. Korzystając z cybernetycznych wszczepów, żyjąc na krawędzi, poza nawiasem społeczeństwa zdobywają oni dostęp do informacji i sprzedają ją tym, którzy oferują lepszą cenę. A ponad tym wszystkim unosi się wirtualna sieć komputerów i Wintermute - przedstawiciel sztucznej inteligencji (czy jedyny?). Nie jest to świat, w którym chciałoby się żyć. Jest on jednak, niestety, naszą prawdopodobną przyszłością - już dziś można znaleźć znaki nowej, nadchodzącej ery. Wszak rozruszniki serc, urządzenia polepszające słuch, przeróżne gadżety stosowane przez wojsko, filmowców, a nawet szarych ludzi to zwiastuny cyberwszeczepów, które zapewne niedługo uzupełnią nasze organizmy. Czyż nie poświęcamy się pogoni za bogactwem, zapominając o przyjaciołach, a nawet o rodzinie? Czy wirtualna rzeczywistość nie staje się coraz bardziej rzeczywista? Czy informacje nie są najcenniejszym towarem? Może nie handluje się nią tak, jak w Johnym Mnemonicu. Może otaczające nas miasto to jeszcze nie Chiba. Może nie jesteśmy cyborgami. Może globalna sieć nie sięgnęła jeszcze wszędzie. Ale za rok, za dwa… kto wie?

Gibson urodził się 17 marca 1948 roku w USA. Mieszka w Vancouver, jest żonaty, ma dwoje dzieci. Poza Neuromancerem (za którego otrzymał nagrody Hugo i Nebula) napisał Graf Zero (wydanie polskie w przygotowaniu), Mona Lisa Overdrive, Virtual Light, Idoru, Burning Chrome (zbiór opowiadań, tytuł polski Johny Mnemonic) oraz wspólnie z Brucem Sterlingiem Maszynę różnicową (wydanie polskie w przygotowaniu). Ostatnia z tych pozycji nie należy do nurtu cyberpunku, opowiada natomiast o zupełnie innej rzeczywistości, w której istnieją mechaniczne komputery, a sztuczna inteligencja żyje na (czy może w?) perforowanych kartach.

William Gibson, jak przystało na ojca cyberprzestrzeni, posiada w niej również swój „dom”, a jest nim kilka naprawdę ciekawych stron WWW.

http://www.slip.net/~spage/gibson/biblio.htm

Znajdziesz tu pełną bibliografię, daty wydań książek oraz dużą liczbę linków z innymi stronami wartymi uwagi. Forma nie odbiega od treści, nie utrudnia również korzystania z zawartych tu wiadomości.

http://www.algonet.se/~danj/gibson1.html

Strona wygląda naprawdę ciekawie i zawiera między innymi wywiad z Gibsonem, noszący tytuł „I don’t even have a modem”. Pisarz odpowiada w nim na przykład na pytania o to, czym jest cyberprzestrzeń, jakie ma powiązania z ruchem cyberpunkowym, co myśli o komercjalizacji internetu. Uwaga - można posłuchać jego głosu!

http://www.putnam.com/putnam/idoru/launch.html

Jest to strona poświęcona przede wszystkim Idoru - nowej książce Gibsona. Ponadto znajdują się tu informacje o autorze, o książce, czytany przez samego twórcę fragment oraz bardzo ciekawy esej „The Net is a Waste of Time, and that’s Exactly What’s Right About it”. Ciekawa grafika powoduje zwolnienie dostępu.

http://www-user.cibola.net/~michaela/gibson/

William Gibson homapage, związana ponadto z Harper-Collins UK's Science Fiction and Fantasy Division. Tu znajdują się opisy książek, bibliografia oraz linki. Strona wygląda ciekawie, choć nie ma tu przesadnie dużo grafiki, co ułatwia korzystanie.

http://www.eff.org/pub/Net_culture/Cyberpunk/Willi...

Linki do wielu archiwów tekstowych.

agr1ppa.parody: zawiera dziełko Gibsona Agr1ppa 2.01 - New & Improved.

gibson_disney_death.article: tu znajduje się artykuł „Disney Land with the Death Penalty”, który jest cynicznym spojrzeniem na społeczeństwo Singapuru.

maddox.interview, xpress.interview, rogers_gibson.interview, salza.interview: wywiady z pisarzem

sterling_gibson_nas.speeches: wypowiedzi Gibsona i Sterlinga dotyczące sieci i przyszłości.

http://ee.oulu.fi/~thefinn/gibson/gibson.html

Tytuł strony: „He's always been close to the spirit of the thing”. Znajdują się tu informacje o Gibsonie, książkach oraz (tradycyjnie) linki. Ciekawa grafika, ale bez przesady.

http://found.cs.nyu.edu/michael/alien/ALIEN3.txt

Scenariusz do filmu Obcy 3, który nie został nigdy wykorzystany. Brak jakiejkolwiek grafiki, ale sam tekst wart jest swego miejsca na sieci.

http://www.georgetown.edu/irvinemj/technoculture/p...

Ogólne informacje o SF i cyberpunku. Tradycyjne linki. Ciekawa grafika, szczęśliwie szybko się wczytuje. Uwaga: można tu znaleźć informacje o Blade Runerze.

http://www.idoru.com/

Newsy i informacje. Niestety są problemy z wczytywaniem grafiki, a strona nie jest warta tej męczarni.

więcej...