Bateria pomysłów – scenariusz finału

RUNDA 1

Pytania. Kolejność zadawania pytań: wedle usadzenia drużyn, które siadają zgodnie z numerkami szkół od najniższego do najwyższego.

Drużyny losują pytania z >pucharków<. Pytanie czyta prowadzący.

Powtórzone pytania z gry w dwu formułach za 3 pkt i za 5 pkt (pytanie otwarte, czyli bez podpowiedzi jak w grze). Losowane z >kartonika<. 30 sekund na podanie odpowiedzi. po 3 pytania każda grupa.

PUNKTY: 3 za proste pytanie, 5 za trudniejsze

CZAS: 30 sekund na pytanie liczony od końca przeczytania pytania. W sumie 1 minuta na pytanie.

18 minut w sumie -> okolice 20 raczej

CZAS OD POCZĄTKU: 20 minut

RUNDA 2

Budowanie. Każda grupa dostaje zestaw identycznych recyklingowych rzeczy i mają za zadanie wybudowanie najwyższego muru, który się nie przewróci w 5 minut. Liczymy jeden punkt za 2 cm (lub 3 - zależnie od tego, jakiego typu gadgety będą mieli)

Potrzebne przedmioty na każdą drużynę:

1 zgnieciona gazeta

3 duże butelki plastikowe (5l)

5 butelek 1,5

5 puszek 0,33

5 słomek

5 patyczków od lodów

3 rolki po papierze toaletowym

3 kartony po mleku

taśma klejąca

sznurek 1 metr

nożyczki

PUNKTY: 1 pkt za 20 cm wysokości

CZAS: 5 minut

CZAS OD POCZĄTKU: 27 minut

RUNDA 3

Szarady. Każda grupa dostaje na dużym kartonie ekologiczną szaradę. W określonym czasie drużyna musi rozwiązać największą liczbę szarad. Szarady drukujemy na kartkach o różnych kolorach odpowiadających barwom drużyny.

PUNKTY: 2 punkty za każdą dobrze rozwiązaną szaradę

CZAS: 3 minuty

CZAS OD POCZĄTKU: 32 minut

RUNDA 4

Segregacja na czas. Każdy zespół dostaje worek ze śmieciami, które musi powrzucać do odpowiednich koszy. Sprawdzamy wiedzę i nakładamy presję czasową…

Kosze mają postać dużej kartki A3 z wyrysowanymi „kółkami” reprezentującymi kosze. Przedmioty to karteczki, najlepiej samoprzylepne.

5 koszy z opisem: papier, szkło, elektrośmieci, niebezpieczne, biodegradowalne

Potrzebne przedmioty na każdą drużynę (worek z następującymi towarami):

3 szmaty/kawałki ubrań

4 puszki

1 butelka

5 baterii

2 zwoje kabla

1 stary telefon

1 żarówka zwykła

1 żarówka energooszczędna

1 odkurzacz

1 pralka

PUNKTY:

CZAS: 2 minuty

CZAS OD POCZĄTKU: 35 minut

RUNDA 5

Drużyny otrzymują zestaw typu Elektryczność i mają 5 minut na zbudowanie wybranej przez nas rzeczy (co to - zależy od zestawu).

PUNKTY:

CZAS: 5 minut

CZAS OD POCZĄTKU: 42 minut

RUNDA 6

Wydruki na A4 haseł np. baterie, akumulatory, energia słoneczna i do tego „druga grupa” czyli np. czysta, możliwość ładowania itp. można wydrukować na dwóch różnych kolorowych kartkach, aby było łatwiej. Robimy tego dużo, rzędu 15-20 par. Drużyny mają określony czas. Im więcej par ułożą, tym więcej punktów.

PUNKTY:

CZAS: 2 minuty

CZAS OD POCZĄTKU: 44 minut

RUNDA 7

Eko-wykreślanki na kolorowym papierze

PUNKTY:

CZAS: 3 minuty

CZAS OD POCZĄTKU: 50 minut

Remisy:

Rozstrzygamy pamiętaczkiem:

Stół z dużą ilością przeróżnych przedmiotów (ok. 30-35). Przykrytych suknem. Drużyny oglądają przez 30 sekund, a następnie zakrywamy. Teraz po kolei mówią, jaki były przedmioty - kto się pomyli, przegrywa.

W mało prawdopodobnym wypadku, że się skończą przedmioty decydują znów pytania.

Odpowiada kapitan, po 30 sekundach konsultacji z drużyną.