30.11.2015

Zwykle na gadzetomania.pl pojawiają się moje teksty i to ja przepytuję innych. Tym jednak razem opowiedziałem co nieco o tym, jak powstawał "Wiedźmin: gra wyobraźni", czyli klasyczny RPG (teraz to się zwie TRPG, a po polsku często mówi się na ten gatunek narracyjna gra fabularna). Tak czy inaczej kilka słów o dawnych czasach znaleźć można tutaj. Ciekawe to tym bardziej, że powstaje nowy RPG, tym razem za Wielką Wodą. Kto wie, może los uśmiechnie się do mnie i do produktu R. Talsorian Games? :)

29.11.2015

W minionym tygodniu ukazały się dwa czasopisma z moim artykułami - PSX Extreme nr 220 z ostatnim odcinkiem cyklu Unplugged oraz Rebel Times z felietonem poświęconym ciekawostkom growym.

Unplugged 12, Spadkobiercy anologowości: Gry wideo nie powstały w próżni. Koniec końców pierwsze odwoływały się do klasycznych, analogowych gier. W 1951 roku powstał komputer Nimrod, który służył do zabawy w starą chińską grę nim (czyli jianshizi – gra w zabieranie kamieni). Rok później zaprogramowano warcaby oraz kółko i krzyżyk. W zasadzie aż do nadejścia Spacewar! gry wideo przenosiły do elektronicznego uniwersum to, co ówcześni deweloperzy uznali za interesujące w otaczającym ich świecie. Zresztą nawet dziś Jannet Murray, profesor literatury i nowych mediów na Georgia Institute of Technology, wskazuje, że moc komputerów wzmacnia, rozszerza i rozwija różne aspekty tradycyjnych gier.


27.11.2015

Mój YouTubowy kanał to przyszłość planowana na przyszłość (podobnie jak wiele innych rzeczy, które planuję:). Niemniej wrzuciłem nań materiał, którym chcę dzielić się ze światem. Zapraszam do oglądania opowieści o tym, jak Luke stanął po Złej Stronie Mocy.


26.11.2015

Na portalu gadzetomania.pl pojawia się moje opracowanie dotyczące immersyjnego dziennikarstwa, które pozwala doświadczać wydarzeń z perspektywy pierwszej osoby, jakby się było na miejscu, ale bez możliwości interakcji - wszystko za sprawą wirtualnej rzeczywistości. Bo nawet najlepsze zdjęcia, opisy czy filmy nie oddadzą choćby uczucia głodu. Owszem, wirtualna rzeczywistość póki co też nie pozwoli na taki transfer emocji, ale mamy większe szanse odczuć strach bombowego ataku jako obserwator wydarzeń


25.11.2015

Kolejny wideofelieton na portalu komorkomania.pl. Tym razem o przełomowych technologiach w komórkach: Kiedy spojrzymy na historię naszej cywilizacji, od razu dostrzeżemy, że coraz szybciej rodzą się przełomowe odkrycia. Im bardziej jesteśmy technologiczni, tym częściej na coś wpadamy – rzec można. A jakie przełomowe odkrycia wpłynęły na rozwój technologii mobilnych? Poza takimi oczywistościami jak pierwsza komórka czy smartfon, rzecz jasna :) Wszystko w kolejności alfabetycznej.

24.11.2015

Na portalu _magazyn.allegro.pl pojawił się kolejny mój tekst, tym razem o tematyce nieco popkulturowo-dziecięcej, poświęcony fenomenowi Lego: Magiczne klocki – genialne w swej prostocie – były nieodłącznym elementem dzieciństwa dzisiejszych 40- czy 30-latków, a mają też ogromny wpływ na ich dzieci. Jak to możliwe, że duńska firma meblarsko-zabawkarska od przeszło 60 lat rozpala wyobraźnię tych młodszych, tych starszych i… najstarszych?

23.11.2015

Na przełomie 2014 i 2015 roku napisałem kilka "blogowych" wpisów jako CyberTATA, czyli rodzic wychowujący dzieci w świecie cybernetycznym. Zapału mi wystarczyło na dokładnie tyle. Może ktoś będzie miał ochotę poczytać:)

18.11.2015

Kolejny cotygodniowy wideofelieton na komorkomania.pl, tym razem poświęcony VR i powtarzalności pomysłów: Zabawa w strzelanie to nieprzemijająca moda, przyjmująca różne postaci – od paintballa dla dorosłych po zabawki dla dzieci. Nic zatem dziwnego, że raz na jakiś czas ktoś wpada na odkrywczy pomysł wplecenia technologii w taką rozrywkę. Ostatnio natrafiłem na wzmiankę dotyczącą czegoś zwącego się Project Tango. Jest to dość potężny tablet, który staje się czymś w rodzaju Kinecta, czyli ruchowego kontrolera Microsoftu. Przez jakiś czas nie do końca było wiadomo, do czego to urządzenie – niespecjalnie nowatorskie – ma służyć. Po co nam „Kinect w smartonie” do zabawy w wojnę?


17.11.2015

Gościnnie pojawiłem się w materiale nawiązującym do premiery gry Star Wars: Battlefront poświęconym bohaterom ze świata Gwiezdnych Wojen.

16.11.2015

W Archiwaliach wylądował nowy-stary tekst, czyli nieumieszczona przeze mnie wcześniej na www historia postaci do narracyjnej gry fabularnej (TRPG, jak się dziś mówi) Earthdawn.

12.11.2015

Kolejny wideofelieton na portalu komorkomania.pl, tym razem poświęcony przeszłości pokemonów i ich przyszłości w wirtualnej rzeczywistości: Aż trudno uwierzyć, iż Pokemonom lada moment stuknie 20 lat. Pierwsza odsłona gry pojawiła się wszak w 1996 roku. W nieco ponad 3 lata sprzedało się 200 milionów egzemplarzy! A teraz dla pokemonów nadchodzi nowa era. Era oderwana od urządzeń Nintendo...

11.11.2015

Na portalu gadzetomania.pl pojawił się mój kolejny artykuł: Co pozostanie po naszej cyfrowej cywilizacji? Rozwój naszej cywilizacji zależny był – a raczej wciąż jest – od sposobu przechowywania i przekazywania wiedzy kolejnym pokoleniom. Tradycja ustnego nauczania ustąpiła miejsca zapiskom różnej postaci: glinianym tabliczkom, hieroglifom, wreszcie papierowi. Papierowi, który w naszym cyfrowym świecie wpierw ustąpił miejsca dyskietom i CDkom, a teraz odchodzi w zapomnienie na rzecz danych w sieci, chmurze czy na twardym dysku.

10.11.2015

Kolejny z dawno zapomnianych tekstów, który odnalazłem na dysku wylądował w Archiwaliach - schemat przygody napisany z Andrzejem Miszkurką na potrzeby czasopisma "Magia i Miecz" noszący nośny tytuł Tajemnica czarnych płyt.

09.11.2015

Cenega na swoim profilu Facebookowym opublikowała przygotowany przeze mnie materiał wideo poświęcony związkom pomiędzy Warhammer Fantasy Battle a Total War Warhammer. Zapraszam do oglądania: Total War: Warhammer.

Rok 1983. Na rynku pojawia się pierwsza edycja gry Warhammer Fantasy Battle i odmienia rynek gier strategicznych. Pomimo licznych błędów edytorskich, nieciekawej oprawy graficznej oraz ogólnie kiepskiej jakości wydania, gracze przyjmują produkt z wielkim entuzjazmem, a krytykom przypadł do gustu świat oraz mechanika. Rok 2000. Rynek podbija Shogun: Total War nietypowa jak na owe lata produkcja łącząca elementy strategii turowej oraz czasu rzeczywistego. Na przestrzeni lat powstaje kilka odsłon serii, przybliżających graczom różne epoki historyczne. Nigdy jednakże seria Total War nie porzuciła historycznych realiów…

05.11.2015

Debiutuję w magazynie.allegro z tekstem Jestem agentem 007 – najlepsze gry wideo z Jamesem Bondem: Najsłynniejszy agent Jej Królewskiej Mości to bohater licznych książek, jeszcze liczniejszych filmów oraz pokaźnej liczby gier wszelkiej maści – od planszowych po wideo. Tych ostatnich ukazało się około 30, a pierwsza pojawiła się już w 1983 roku.

03.11.2015

Na portalu komorkomania.pl pojawił się mój kolejny wideofelieton. Tym razem zastanawiam się, jak bardzo beacony zmieniają świat: Pojawiły się nie tylko w centrach handlowych, ale również w muzeach i na lotniskach. Jest wiele nietypowych akcji z nimi związanych. W Rzeszowie na przykład testowana jest apka ułatwiająca znalezienie miejsca do parkowania. Z kolei Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie zainstalowało siatkę cyfrowych latarni. Ale beacony mogą też nieść wielką pomoc niepełnosprawnym...

02.11.2015

Odgrzebałem bardzo stare pliki na jeszcze starszym dysku, dzięki czemu umieściłem w Archiwaliach kolejny tekst z dawnej wersji czasopisma "Magia i Miecz" - napisany wspólnie z Darkiem Paszkowskim Kacie do dzieła.

Hop do "aktualności" z października 2015 roku