30.04.2016

Pod koniec miesiąca ukazał się piąty numer czasopisma Nowa Magia i Miecz, a w nim aż trzy moje teksty, w tym pierwsza od wieeelu lat przygoda do narracyjnych gier fabularnych. Więcej szczegółów znajduje się o tutaj.


30.04.2016

Kolejny felieton na portalu Polygamia.pl tym razem poświęcony kwestii gier w edukacji. Gry od wieków oddają swe usługi edukacji. Lekcja etyki z TWoM w roli głównej skupiała się na temacie „Czy altruizm się opłaca?”. Ale to nie pierwsza gra wideo, która trafiła do szkolnictwa. I bynajmniej nie chodzi mi tu o Minecrafta, którego różne wcielania przyciągają uwagę uczniów. Niejaki Rhett Allain z Southeastern Louisiana University pokazał, że Angry Birds może stać się ciekawym tematem do rozważania z uczniami praw fizyki i sił grawitacyjnych.


29.04.2016

Krótki materiał wideo przygotowany na potrzeby Gadżetomanii z prasowej premiery LG. Podczas polskiej premiery telewizorów LG Super UHD TV 4K oraz UHD 4K z linii 2016 odpowiedzi na to pytanie udzielili nam przedstawiciele firmy LG Polska.



28.04.2016

_Magazyn.allegro publikuje mój tekst o technologii:) W zasadzie to o kamerkach alternatywnych do GoPro, ale kamerki to technologia, czyż nie: Słynna GoPro zdaje się być pierwszym wyborem dla amatorów wideo i mocnych wrażeń, jednakże jest kilka interesujących alternatyw dla tego urządzenia. Bo zrobienie fajnych ujęć nie wymaga dziś ciężkiego sprzętu. Współczesne kamerki do filmowania nawet najefektowniejszych wydarzeń mają rozmiary pudełka zapałek – albo są niewiele większe.


27.04.2016

Czasopisma cykliczne ukazują się cyklicznie - nie inaczej rzecz się ma w przypadku Rebel Times. W 103 numerze piszę o grach hybrydowych, czyli takich, które łączą różne cechy: Ja jednak wolę, gdy technologia mniej ingeruje w tradycyjną rozgrywkę. Wolę zachwycać się starszymi projektami łączącymi różne gatunki gier. Jednym z pierwszych odkrytych przez mnie tytułów „hybrydujących” jest A Thousand Nights and a Night – projekt niezwykle odważny, szczególnie patrząc na niego przez pryzmat czasu wydania, a był to 1985 rok.


26.04.2016

W poniedziałek, 25 kwietnia, odbyła się konferencja LG, na której firma zaprezentowała nowe telewizory oraz Ambasadora Marki, czyli Kubę Błaszczykowskiego. Dzięki temu miałem przyjemność przygotować na potrzeby Gadżetomanii krótki wywiad z polskim reprezentantem. I nie, nie jest o piłce nożnej:)



25.04.2016

Poniedziałkowa publikacja to historia często używanego znaczka @, czyli polskiej małpki, która pojawiła się na Gadżetomanii. Wszyscy używamy go na co dzień – w wielu wypadkach już nieświadomie. W każdym kraju zwany jest inaczej: od naszej małpy aż po szwedzkie ucho słonia. Dzisiejsze zastosowanie zawdzięczamy Rayowi Tomlinsonowi, który „wynalazł” emaila, ale historia @ sięga nawet… XIV wieku!


23.04.2016

To była "pracowita" sobota, jeśli chodzi o publikacje. Ostatni artykuł, o którym muszę wspomnieć, to opowieść o podróżach kosmicznych, napisany dla Gadżetomanii: Gruchnęła wieść: za 20 lat być może dotrzemy do najbliższej gwiazdy poza Słońcem. A tak naprawdę nie my, ludzie, tylko miniaturowe sondy, a wyniki ich badań uzyskamy „ledwie” 4 lata później. Ciężko to nazwać „dotarciem”.
Taka jedna tylko uwaga: Oczywiście, że robienie czegoś dziś ma sens, bo inaczej jutro nie będziemy potrafili robić tego szybciej, ale...:)


23.04.2016

W _magazynie.allegro zdarza mi się pisać o rzeczach różnych, w tym między innymi o planszówkach. Tym razem artykuł o tym, jak odtwarzamy czasy PRL w grach i czy to dobry sposób do przekazywania wiedzy. Artykuł okraszony wypowiedziami następujących osób: Maciej Nowak-Kreyer, Filip Miłuński, Jakub Wiśniewski, Jerzy Szeja i Ignacy Trzewiczek. A cenne informacje dostarczyli również: Jacek Gołębiowski, Piotr Koryś, Grzegorz Laskowski, Artur Machlowski oraz Michał Oracz. Polska Ludowa to już przeszłość – dla jednych wciąż żywa, dla innych odległa, a dla jeszcze innych wręcz nieistniejąca. Jednak PRL-owska stylistyka powraca, otwierane są knajpy z klimatem tamtych lat, powracają marki. Na nostalgii można bowiem zarobić. Pokazują to również planszówki odtwarzające „urok” tamtego okresu.


23.04.2016

Debiut:) Wyjątkowy i kolejny. Tym razem trafiam na internetowe łamy polskiej edycji Eurogramera z artykułem opowiadającym o wpływie D&D na gry wideo - a był on znaczny! Jest rok 1974. Na rynku pojawia się pierwsze, oryginalne wydanie Dungeons & Dragons. Dziś trudno przecenić dzieło Dave'a Andersona i Gary'ego Gygaksa. Bez niego nie powstałby nie tylko Wiedźmin 3, ale i seria Call of Duty. Rynek gier wideo rozwinąłby się zapewne zupełnie inaczej, a być może nigdy nie osiągnąłby dzisiejszej skali.


21.04.2016

Tymczasem na Gadżetomanii wylądował mój nowy materiał wideo, tym razem poświęcony dźwiękom w porno VR: Gogle VR, jak Oculus Rift czy HTC Vive, są już w stanie skutecznie oszukiwać nasz zmysł wzroku. Problem w tym, że choć to prawdopodobnie najważniejszy ze zmysłów, nie jest jedyny, a przekonujący, wirtualny świat powinien oddziaływać również na pozostałe. Dotyczy to również branży porno: wirtualny seks musi — aby nie porażać sztucznością — oferować nie tylko obraz, ale również realistycznie brzmiące dźwięki. Mając na głowie gogle VR nie możemy mieć wątpliwości, czy to, co słyszymy, pasuje do widzianego obrazu i rozgrywającej się przed nami akcji. Jak udźwiękowić wirtualne porno?




20.04.2016

Każda podróż ma początek i koniec, zatem nadchodzi też koniec cyklu o polskim retro sf, w którym udział biorą Boruń oraz Trepka. Wszystko na Gadżetomanii: Autorzy kosmicznej trylogii opisali także koncepcję nanotechnologii, która dopiero w latach 60. stawiała pierwsze kroki, a jej zapowiedzią był artykuł Richarda Feynmana z 1960 roku. Nieco wcześniej Boruń i Trepka pisali o uniwerproduktorach, wykorzystujących pierwiastki, z których składają się skały planetoidy.

Przy okazji: cykl doczekał się też własnej "zakładki" na stronie:) Zwie się Zagubiona Przyszłość, co stanowi oczywiste odwołanie do powieści właśnie bohaterów ostatniego odcinka serii artykułów.

A druga część cyklu trafiła do TOP5 najpopularniejszych tekstów na portalu.


18.04.2016

Trzecia część cyklu o polski retro sf zawitała na portalu Gadżetomania. Tym razem poświęcona osobie Władysława Umińskiego, zwanego "polskim Verne'em": Władysław Umiński urodził się w 1865 roku i przez większość swego niemal 90-letniego życia pisał. Popularyzował wiedzę: opublikował ponad 40 tekstów z dziedziny nauki, techniki i przemysłu. Zadebiutował w 1891 roku powieścią przygodową „Zwycięzcy oceanu”, ale sławę przyniosły mu książki fantastyczno-naukowe, którymi zaczytywały się kolejne pokolenia Polaków.


15.04.2016

Portal Gadżetomania publikuje moje wideo poświęcone najdziwniejszym gadżetom obrońcy Gotham: Batman byłby dupa, gdyby nie jego gadgetów kupa - można sparafrazować słynny wierszyk. Wszyscy doskonale pamiętamy bumerangi, samochody czy cały strój, będący też gadżetem. Niemniej poza przydatnymi i często wykorzystywanymi sprzętami, Mroczny Rycerz korzystał też z mniej popularnych. Jakich? Oto krótka lista.


13.04.2016

Na Gadżetomanii pojawia się druga część cyklu polskie retro sf, tym razem poświęcona antyutopiom, w tym dziełom Smolarskiego i Słonimskiego. Wszystko okraszone wypowiedziami Agnieszki Haski, jednej z prowadzących Fantastykę z Lamusa, oraz mojego wieloletniego growego znajomego, Tomasza Z. Majkowskiego, aktualnie literaturoznawcę i kulturoznawcę. Trylogia Księżycowa zaskakuje koncepcją Stanów Zjednoczonych Europy i antyutopijnymi wizjami. W polskiej literaturze SF do lat 60. XX wieku pojawiło się wiele innych podobnych perełek, przy których nawet "Rok 1984" Orwella wydaje się niezbyt odkrywczy.


13.04.2016

_Magazyn.allegro publikuje moją opowieść o cosplayu, choć tak naprawdę jest to opowieść trzech bardzo znanych polskich cosplayerów: Michał Gwiazda, Magdalena „Violet” Kosmoski  i Aleksandra „ Shappi” Tora. Cosplay po polsku:
Godziny spędzone na planowaniu, wykrajaniu i szyciu. Narzędzia takie jak nożyczki czy maszyny do szycia obok opalarek i skalpeli. Tygodnie przygotowań zwieńczone pojawieniem się na Pyrkonie czy katowickim Intel Extreme Masters. Nagrodą jest zachwyt widzów, tysiące fanów, wreszcie pieniądze. Przebieranie się za bohaterów gier, komiksów czy filmów to nie hobby. To sposób na życie.

Dla chętnych link do kilku wypowiedzi, które finalnie nie znalazły się w materiale opublikowanym przez _Magazyn.allegro.


11.04.2016

Gadżetomania.pl rozpoczęła publikację czteroczęściowego (tak 4!) artykułu poświęconego polskiemu retro-sf (na potrzeby tekstu za retro uznałem wszystko, co ukazało się do 1960 roku). Pierwszą część poświęciłem Trylogii Księżycowej: Juliusz Verne zabrał nas na podmorską żeglugę, Herbert George Wells przedstawił najazd Marsjan, a Aldous Huxley zaprezentował przejmującą antyutopię. Zachwycamy się tymi i podobnymi klasycznymi dziełami science fiction zapominając o polskich autorach. Mamy wszak swojego Verne, przejmujące antyutopie i niezwykle prawdziwie przewidywanie przyszłości!
Oczywiście mistrzem polskiego science fiction był Stanisław Lem, którego wszyscy doskonale znamy. Trzeba zdawać sobie jednak sprawę, że zanim ten wspaniały pisarz zaczął publikować, pojawiła się choćby trylogia Jerzego Żuławskiego czy dzieła polskiego Juliusza Verne, czyli Władysława Umińskiego.


09.10.2016

Miałem NIEZWYKŁĄ przyjemność poprowadzić (choć raczej "prowadziła się ona sama") dyskusję na poznańskim festiwalu miłośników fantastyki Pyrkon. Dotyczyła ona "Legend Polskich" Allegro, a wzięli w niej udział: Tomasz Bagiński z Platige Image, Krzysztof Noworyta z Fish Ladder, Marcin Dyczak z Allegro oraz pisarze Jacek Dukaj i Rafał Kosik. Legendy polskie to projekt łączący w sobie elementy kultury i reklamy, który na zlecenie Allegro realizują Platige Image oraz Fish Ladder. Od startu projektu jesienią 2015 roku, w ciągu zaledwie kilkunastu tygodni, zarówno filmy wyreżyserowane przez Tomasza Bagińskiego – „SMOK” i „TWARDOWSKY”, jak i inne materiały wideo składające się na „Legendy polskie” wyświetlono ponad 6 mln razy. Natomiast ebooka z sześcioma opowiadaniami pobrało prawie 20 tys. osób.

Na żywo z Pyrkonu: Legendy Polskie powracają! Będzie Twardowsky 2.0, Bazyliszek i Jaga. Znacie oryginały? Marcin Dyczak z Allegro, Tomasz Bagiński, reżyser, Jacek Dukaj i Rafał Kosik - pisarze i Krzysztof Noworyta z Fish Ladder rozmawiają o tym, jakie będą nowe legendy. Prowadzi: Tomek Kreczmar, dziennikarz Magazynu Allegro.

Opublikowany przez Allegro na 9 kwietnia 2016

01.04.2016

Z okazji prima aprilisu postanowiłem udostępnić słynny w pewnych kręgach (i w zamierzchłych czasach) cykl opowieści o "czterech przyjaciołach z Ochrii/Orchii", czyli Signurze, Artmarze, Yossie i Shadowtearsie, który pisałem wspólne z Andrzejem Miszkurką. Jak powszechnie (nie)wiadomo były to opowieści o eRPeGowych alter-ego członków redakcji "Magii i Miecza". Nawiązywały do ówczesnych trendów w narracyjnych grach fabularnych lub po prostu pozwalały się nam "literacko zabawić". Dziś są już chyba tylko świadectwem dawnego humoru...

Hop do "aktualności" z marca 2016 roku

Górna wskazówka: Na szerokich stronach internetowych, kolumny będą pokazywały się jedna przy drugiej. Na wąskich stronach będą ułożone pionowo. x

Ile kolumn?

Usuń
Górna wskazówka: Na szerokich stronach internetowych, kolumny będą pokazywały się jedna przy drugiej. Na wąskich stronach będą ułożone pionowo. x

Ile kolumn?

Usuń